יום שני, 3 באוגוסט 2015

מתוק מתוק ועוגיות תמרים מגולגלות

כשהייתי בהריון ראשון עם גילעד, איפה שהוא בחודש רביעי הלכנו לכנס הריון. דבר מאוד מהנה וכדאי - כי מקבלים שם המון מתנות, וגם לומדים הרבה דברים על ההריון ומה שצפוי בהמשך. זאת הייתה פעם ראשונה ואחרונה שהשתתפתי בדבר כזה, מסוג הפינוקים שאפשר להרשות לעצמך כנראה רק בהריון ראשון... מה שהכי זכור לי משם - באחת ההרצאות הסבירה מישהי שהריון בעצם נמשך שנה ושמונה חודשים. יש שמונה חודשי הריון, והחודש התשיעי נמשך כמו שנה... צחקתי מהבדיחה. כמה חודשים אחרי הגעתי לחודש תשיעי והבנתי שזאת לא הייתה בדיחה בכלל. או לפחות - ממש לא מצחיקה. זה באמת לא נגמר!! כל לילה הולכת לישון עם מחשבה: "אולי הלילה". כל בוקר קמה (יותר נכון, מתגלגלת) מהמיטה עם מחשבה: "אולי היום". ושום דבר לא קורה. לקראת שבוע 39 התחלתי להאמין שאהיה האישה הראשונה בהיסטוריה שנשארה בהיריון לנצח. "עוד לא נולד המניאק שיעצור את הזמן" - אמר לי בעלי את המשפט הצבאי הידוע. "נראה לי שזה המניאק שעצר את הזמן" - עניתי והצבעתי על הבטן. בשבוע 39 ו-4 ימים זה סוף סוף קרה. 16 שעות של צירים וגילעד נולד. הללויה. עם כרמל כבר ידעתי למה לצפות. ידעתי שצפויה לי שנה ארוכה ובלתי נגמרת של חודש תשיעי, וצלחתי (יותר נכון, צלעתי) אותה בלית ברירה עד שבוע 39 ושלושה ימים. 40 דקות של צירים והיא נולדה. אפילו לא הספיקו לתת לי אפידורל. יש דברים שנגמרים מהר וכואב....

בפעם השלישית - גלידה. היה הריון הכי קשה, איפה שהוא מהאמצע שלו כבר הסתכלתי ביאוש על תאריך הסיום המיוחל אי שם בחודש יוני וספרתי כל שעה, כל יום, כל שבוע. באמצע חודש שמיני קיבלתי הצעה מ"אבנט" להתנסות במוצצים חדשים ובקבוקים שלהם לניו-בורן שיישלחו אליי לקראת הלידה. הסכמתי במיידי ובהתלהבות יתרה בלי כל קשר לתוכן השיווקי, כי זה בישר לי שהסוף קרוב, ותיכף נחזיק בייבי מושלם ואהוב על הידיים. רק שזה עוד ממש הרבה זמן - עניתי להם, - יש לי עוד שנה שלמה של חודש תשיעי לפניי. אך הבייבי המושלם שלנו החליט אחרת. אז נכון שאומרים שהם מתפתחים הכי טוב בבטן וכל יום שנשאר בפנים - מבורך. אני דווקא נורא שמחתי לוותר על החודש התשיעי הפעם - שחר נולד ביום הראשון של החודש התשיעי. מושלם לחלוטין.

חודש וחצי אחרי הגיעה המתנה מ"אבנט" שנורא שעשע אותי - קודם כל כי כבר שכחתי מכל העניין. אבל מתנות זה דבר חיובי - ומתנות לבייבי החדש זה דבר חיובי עוד יותר. במיוחד שזה אבנט, מותג שאנחנו מכירים ואוהבים עוד משני הילדים הגדולים. מה גם, זה גם מדרבן אותי עכשיו לכתוב רשומות חדשות בבלוגי המוזנח. הרווחנו כפליים. כולל חשיפה של דוגמן הבית עם המוצץ האורטודנטי החדש של אבנט המיועד במיוחד לתינוקות ניו בורן (אבל גם תינוקות שנולדו קצת לפני הזמן ועכשיו כבר בני חודשיים - אוהבים מאוד את המוצצים). כבונוס חביב, המוצצים בצבעי פסטל עדינים מהממים - תכלת וירוק, מאוד אסתטיים, וזה חשוב גם לאמא שהמצלמה שלה עובדת נון סטופ סביב הניו בורן שלה... קבלו אותו במחיאות כפיים סוערות - שחר שלנו :)



וממתוק למתוק, כי תוכן שיווקי זה מצוין, אבל צריך גם לאכול בבית הזה. ולשתות. כוס קפה. עם עוגייה ליד. כי אחרת לא נשרוד. שחר, השעה רק חמש בבוקר, זאת שעה לא חוקית בעליל! אבל הוא עוד לא יודע את זה ואני מוצאת את עצמי מכינה  עוד כוס קפה. עם עוגייה...

עוגיות עם כמות גדולה של חמאה מלחיצות אותי. לשים 200 גר' חמאה על תבנית וחצי של עוגיות זה טעים לאללה, אך הרבה ייסורי מצפון בתחום הקלורי והכולסטרולי בדרכה של כל עוגייה לכוס התה או הקפה שלי. אל תבינו לא נכון, זה ממש לא עוצר את העוגייה בדרך. אך עם ייסורי מצפון תוך כדי. מעדיפה מתכונים על בסיס שמן. ולא, זה לא הופך עוגייה לדבר דיאטטי. אבל קצת עוזר בנושא של ייסורי מצפון...

מצאתי מאגר יפה של עוגיות על בסיס שמן בבלוג של "בישול בזול". כבר נוסו משם, עם שינויים קלים, עוגיות שוקולד טעימות מאוד ועוגיות ג'ינג'ר טעימות עוד יותר. הפעם (בעצם, הכנתי כבר יותר מפעם אחת...) מצאתי חלופה על בסיס שמן לעוגיות תמרים מגולגלות. למילוי אפשר להשתמש בממרח תמרים קנוי מוכן, אני מעדיפה להכין ממרח תמרים בבית. מינימום טרחה - רק צריך לשטוף את מעבד המזון אחר כך... ולעניות דעתי יוצא הרבה יותר טעים (וגם מרגיש "טבעי" יותר, אם כבר בפחות ייסורי מצפון עסקינו). ניסיתי אותו לקרואסונים עם תמרים שהכנתי לפני מספר חודשים, מאז אריזה של תמרים בווקאום היא אורחת קבועה אצלי במטבח.

ממרח תמרים


מצרכים:

500 גר' תמרים בוואקום
1 כוס מים רותחים
1/2 כפית סודה לשתייה
1/2 כפית קינמון
קליפת לימון מגוררת - מחצי לימון גדול
50 גר' אגוזי מלך

הכנה:

לשים בקערה את התמרים יחד עם סודה לשתייה (שמוסיפים לריכוך) ולהוסיף מים רותחים. לערבב עם המזלג - כדי לפורר קצת את העיסה. להניח בצד לכחצי שעה לקירור. להעביר למעבד מזון, להוסיף את שאר החומרים ולעבד למחית חלקה.

עוגיות תמרים מגוגלות 



מצרכים:

3/4 1 כוסות קמח
1/2 כפית אבקת אפייה
1/4 כוס סוכר
1 ביצה
1/3 כוס שמן
2 כפות מים

למילוי: חצי מכמות ממרח תמרים לפי המתכון מעלה או ממרח תמרים קנוי

הכנה:

לערבב בקערה את כל חומרי הבצק רק עד לקבלת תערובת אחידה. לחלק את הבצק לשתיים. לרדד כל חלק למלבן דק על משטח עבודה מקומח.

למרוח חצי מכמות המילוי על כל עלה בצורה אחידה ולגלגל את העלה לרולדה.

להניח את הרולדות על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה ולסמן פרוסות עם סכין חדה - לא לחתוך עד הסוף, רק כחצי דרך, כדי להקל על החיתוך אחר כך. לאפות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות כ-20 דקות, עד שהעוגיות משחימות טיפה.

להוציא מהתנור ולחתוך מיד לעוגיות לפי החריצים.


הע/ארות:

- לעוגיות השתמשתי בכחצי כמות, את השאר ניתן לשמור זמן ארוך יחסית (ניסיתי עד חודש) במקרר מכוסה היטב. ואם קרואסונים במילוי ממרח תמרים זה קצת מורכב מדי לשלב זה בחיים (אך טעים ומומלץ...) אפשר להכין  עוגת ממרח תמרים נהדרת ומהירת הכנה (גם מאוד טעימה ומומלצת).



- כמות העוגיות לא גדולה. אפשר (ומומלץ) להכפיל את הכמות. אם כבר אנחנו בקטע "ללא ייסורי מצפון" ;)



8 תגובות:

  1. תודה רבה לך על המתכון, יצא מעולה. רציתי לשאול לגבי התחליף לסוכר פשוט להחליץ בסילאן או דבש באותו כמות של הסוכר?זה יצא טוב?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי, אלישבע
      קודם כל, שמחתי לשמוע שאהבת את המתכון.
      לגבי המרת הסוכר בדבש - לא ניסיתי במתכון זה, אז לא יכולה להבטיח תוצאות מדויקות. הייתי ממליצה להחליף בתור התחלה חצי מכמות הסוכר בדבש ולראות מה יוצא.
      את הדבש כדאי לערבב בנפרד עם השמן ואז להוסיף לשאר החומרים, כדי שיתערבב טוב יותר. יכול להיות שהבצק אז יהיה דביק יותר, ותצטרכי להוסיף עוד כמה כפות קמח. אולי גם יהיה כדאי לצנן את הבצק לפני הרידוד ולאפות בחום קצת יותר נמול, נניח 170 מעלות.
      ואם להכין גם עם קמח מלא (שדווקא משתלב מצוין עם דבש) ייצאו עוגיות בריאות מאוד. ממש נתת לי רעיון לנסות :)
      אשמח אם תספרי איך יצא.
      חג שמח.

      מחק
  2. העוגיות האלה מצוינות והם חלק מהתפריט הקבוע שלנו בבית. לעיתים אני ממלאת בממרח שוקולד וקינמון. יוצא פנטסטי. תודה רבה . שאלה קטנה האם ניתן להקפיאם.ואים כן איך להפשיר ?

    השבמחק
    תשובות
    1. שמחתי לשמוע שהעוגיות הפכו לחלק קבוע מהתפריט הביתי שלכם, מחמאה הכי גדולה בשבילי :)
      עכשיו עשית לי חשק לנסות גם עם ממרח שוקולד, בטוחה שילדים יתלהבו....
      לגבי ההקפאה, האמת לא ניסיתי. הבצק גמיש, מניחה שאמור להיות בסדר. כמובן לקרר לחלוטין לפני ההקפאה ולעטוף היטב. להפשיר בטמפרטורת החדר או במקרר, כשהן עדיין עטופות, כמו כל בצק.
      בתאבון :)

      מחק
  3. הי יש סיבה למה הבצק לא יוצא ממש פריך ולמה הבצק נשבר? האם את הלישה במיקסר או בידיים?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי, נועה
      הבצק לא ממש פריך כי זה בכל זאת לא בצק על בסיס חמאה אלא על בסיס שמן.
      לגבי הבצק שנשבר - אולי לא לשת מספיק והוא נשאר פירורי מדי. תלוי גם בסוג הקמח, אולי צריך להוסיף עוד טיפה מים שיהיה אחיד יותר. או שתנסי לקרר אותו קצת לפני הרידוד.
      בצק זה אני לשה בידיים כי זה רק ערבוב ולא לישה רצינית, עד לקבלת תערובת אחידה.
      מקווה שעזרתי.
      בתאבון :)

      מחק
  4. אם יש לי ממרח אז אני לא צריך לשים סודה לשתייה ומי חמים

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, אז אין צורך במים ובסודה. אגוזים ולתבל לפי הטעם עם קינמון וקצת לימון.
      בתאבון 😀

      מחק