יום חמישי, 23 בינואר 2014

מכורים למשחקים, מכורים לשוקולד. יום הולדת שמח.

באיחור אופייני של חודש וקצת - הנה זה בא. רשומת ימי הולדת. התחושה אצלי שזה כבר לא יום רודף יום, זה חודש רודף חודש. ולפני חודש (וקצת, מי סופר...) הילד שלנו חגג יום הולדת תשע, ובנזוגי לבלוזוגי חגג... קצת יותר, אבל מי סופר. שנה הבאה גילעד כבר מחליף קידומת, הקידומת הראשונה בחיים שלו. לבנזוגי לבלוזוגי (כן, אהבתי את הכינוי...) יש עוד כמה שנים טובות עד לשינוי לקידומת "ארבע", אבל גם זה יעבור ממש יותר מדי מהר.

אז היה לנו חודש דצמבר עמוס מאוד (כן, גם בעבודה - סוף שנה...) במסיבות וחגיגות. שוקולד מריר הומס, הקצפות הוקצפו והרבה עוגות נאכלו. גם קלוריות, אבל גם פה - מי סופר... גילעד אתגר אותי כרגיל בבקשות לא שגרתיות. למסיבת חברים הוא הזמין עוגה מעוצבת כלוגו הקבוצה שהוא אוהב - יובנטוס. למי שפחות בקיא בכדורגל עולמי - קבוצה איטלקית מהעיר טורינו. למה הוא אוהד דווקא את יובנטוס אין לי הסבר. בנים בגילו זה או ריאל מדריר או בארסה. או מסי או רונלדו. אבל יובנטוס? איך הוא בכלל הגיע לשם?... מכיר את כל השחקנים לפי השמות והתפקידים שלהם בקבוצה, מחשב את הסיכויים שלהם להגיע לליגת האלופות או איך שקוראים לזה, עוד תחרות מיותרת שבנים המציאו, חולם להגיע לאיטליה וגם ביום ההולדת עצמו ביקש ארוחה חגיגית במסעדה איטלקית. חגגנו לו שם רק ארבעתנו, ולצליליו של אנדראה בוצ'לי המלצרים הדליקו לכבודו זיקוק והגישו עוגת שוקולד חמה וגלידה (שלך טעימה יותר - סיכם כרגיל גילעד. תמיד כיף לשמוע).

אז גם את המסיבה לחברים החלטנו לארגן בסגנון איטלקי - מסיבת הכנת פיצות, עוגת יובנטוס לקינוח ובגלל שכל זה גם היה בחנוכה, אז בנוסף לעוגה גם הכנתי סופגניות מיני עם הרבה מטבלים מתוקים אותם הגשתי בקערות וכל ילד הרכיב את הסופגנייה שלו. אפילו את כל הכלים, הממפה והמפיות התאמתי בצבעי יובנטוס - שחור ולבן...

פיצות של הילדים. שימו לב לפיצה שבצורת חיוך. פיצה הכי מקסימה שראיתם, ברור שזה עיצוב של בת...



פיצות מוכנות ועוגת יובנטוס ברקע, וגם סופגניות עם ה"מטבלים" - גנאש שוקולד מריר, גנאש שוקולד לבן, קצפת שוקולד, קצפת רגילה, ריבת חלב וכמה סוגים של סוכריות צבעוניות לציפוי. חגיגה (לרופאי שיניים).



העוגה טעימה, תמונות סבירות - אין. כשבבית מסתובבים כמות דו-ספרתית של ילדים בגיל 9-10 מפודרים בקמח ועם מערוכים ביד - התמונות היחידות הן תמונות פפרצי זריזות בלבד.



אני עדיין לא מאמינה שהעזתי להכניס כמות כזאת של ילדים למטבח שלי ולהכין ביחד איתם פיצות אישיות לכל אחד. אני עדיין לא יודעת איך אני והמטבח שלי שרדנו את זה. כבר הודעתי לגילעד ששנה הבאה אנחנו חוגגים, כמו כל ההורים השפויים, בבאולינג ואני רק מביאה את העוגה. אבל עד אז יש לי שנה שלמה להתאושש ובטח יצוץ בינתיים עוד רעיון הזוי שנעבוד עליו קשה מאוד ונהנה מכל רגע.

הציפוי של העוגה - דף אכיל מודפס מבצק סוכר. בדרך כלל אני לא הולכת על פתרונות פשוטים, אבל כשראיתי את סמל הקבוצה באינטרנט הבנתי שאין לי שום סיכוי ליצור אותו לבד... אולי רק בזילופי קצפת, אבל היכולות המועטות שלי בזילופים אתם רואים לבד עם ה"עיצוב" הדי צולע מסביב לסמל. להגנתי אומר שגם לא היה לי ציוד מתאים. במיוחד ליום ההולדת  הזמנתי חודשיים מראש ערכת זילוף מדהימה כל הדרך מסין. שבוודאי לא הגיעה בזמן (דאם יו, הא-לי אקספרס...). נאלצתי להסתפק בערכה פושטית מפלסטיק שרכשתי ב"הכל בדולר", שהקרם נזל מתוכה מכל הכיוונים ואחרי שימוש אחד גם מצאה את עצמה בפח כי לא הצלחתי לפתוח את ההברגות כדי לשטוף אותה... ערכת הזילוף המהממת שלי הגיעה שבועיים אחרי כל החגיגות ועכשיו שוכבת לה בארון, מחכה לניסיון הבא שלי... אולי בפנסיה, כשיהיה לי הרבה זמן להתאמן, בדיוק ליום הולדת 40 של גילעד (כתבתי את זה ונבהלתי בעצמי...).

עוגת שוקולית 


מצרכים: (לתבנית קפיצית בקוטר 24 - 26 ס"מ. לעוגה גבוהה ומרשימה הכפלתי את כמויות, ראה הערות/הארות * )

4 ביצים
1/2 כוס (100 ג') סוכר
1 כוס (140 ג') קמח
1 שקית (10 ג') אבקת אפיה
1 כוס אבקת שוקולית
1 כוס (240 מ"ל) שמן
1/2 מיכל (125 מ"ל) שמנת מתוקה לבישול 10%
2 כפיות תמצית וניל
2 כפות ברנדי

קצפת בטעם שוקו **
1 מיכל (250 מ"ל) קצפת מתוקה להקצפה 32%-38%
1 אריזה (80 ג') אינסטנט פודינג בטעם שוקולד
1 כך אבקת שוקולית

קצפת בטעם וניל **
1 מיכל (250 מ"ל) קצפת מתוקה להקצפה 32%-38%
1 אריזה (80 ג') אינסטנט פודינג בטעם וניל

הכנה:

לשים בקערת המיקסר את כל החומרים ולעבד לתערובת אחידה.

להעביר לתבנית ולאפות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות כ-40-45 דקות, עד שקיסם עץ הננעץ במרכז העוגה יוצא עם פירורים לחים. לצנן ולמרוח בגנאש / קרם קצפת

מקור להשראה: בני סיידא, שוקולד

הערות / הארות:
* העוגה מתאימה  לעוגה זו הכפלתי את הכמויות הרשומות כאן ואפיתי כשתי עוגות נפרדות בשתי תבניות חד פעמיות מלבניות.
** העוגה טעימה גם בלי קצפת ובלגנים, רק עם ציפוי גנאש שוקולד פשוט (1/2 מיכל שמנת מתוקה בה להמיס 200 ג' שוקולד מריר). בגלל שרציתי עוגת יום הולדת גדולה ומרשימה, הוספתי שכבת קצפת בין שתי עוגות + קצפת לקישוט.

קישוט והוראות להנחת דף אכיל מבצק סוכר

להקציף את שתי הקצפות בנפרד. (עצה לעצלנים כדי לא לשטוף את המיקסר בין ההקצפות: מתחילים בהכנת קצפת וניל ואחר כך מעבירים אותה לקערה אחרת וממשיכים בקערת המיקסר בהכנת קצפת שוקו...). להקציף את השמנת המתוקה לקצפת רכה כ-40 שניות, לעצור את פעולת המיקסר, להוסיף את הפודינג (ואת אבקת שוקולית - לקצפת שוקו) ולהקציף שוב לקצפת יציבה.

להניח את העוגה על מגש הגשה ולמרוח 3/4 מקצפת שוקולד על העוגה בשכבה אחידה. משאירים 1/4 מהקצפת לקישוט.

להניח על שכבת הקצפת את העוגה השנייה, עם התחתית כלפי מעלה לקבלת משטח ישר יותר. למרוח את העוגה ואת הדפנות בקצפת וניל. אפשר להשאיר גם כמה כפות מקצפת וניל לקישוט.

דף אכיל זה בעצם דף שמודפס על נייר מבצק סוכר במדפסת מיוחדת. ניתן להזמין בכל עיצוב שרוצים, כולל תמונה שבחרתם ועיצבתם, פתרון מהיר ויעיל לעוגה מעוצבת ולא עמוסת בצק סוכר קשה לאכילה. עד השימוש שומרים את הדף באריזתו המקורית במקום יבש, קריר ומוצל, אסור לקפל או לגלגל אותו ובשום אופן לא להרטיב אותו. אם הדף לא מתאים לגודל העוגה, ניתן לגזור אותו עם מספריים לפני השימוש.

כדי להקל על קילוף הקלף שמגן על הדף האכיל, מומלץ להניח אותו ל-60 שניות במקפיא (לא יותר!). אז השקף יורד בקלות. עכשיו ניתן להדביק את הדף לציפוי העוגה (כל ציפוי מתאים, קצפת, גנאש, מוס וכו', רצוי ציפוי בהיר). ליישר שלא יישארו כיסי אוויר. מומלץ להניח את הדף על העוגה בסומך למועד האירוע, לתמונה לוקח כשעתיים להתמזג בצורה מושלמת עם הציפוי והיא נשארת ברורה וחדה כיומיים, אחר כך הצבעים יהפכו למטושטשים. גם לאחר הנחת הדף להימנע מהמגע עם המים, אחרת הצבעים יימרחו.

לאחר הנחת הדף אפשר לקשר את העוגה מסביב בקצפת. אני קישטתי בקצפת שוקו, ניתן גם להוסיף לקצפת שוקו כף של קצפת וניל, לערבב בעדינות בין שתי הקצפות בשתיים-שלוש תנועות קיפול בלבד ואז לעשות קישוטי "שיש" משני צבעים.



בעוגה הבאה שהוכנה לחגיגה המשפחתית כבר הייתי יצירתית יותר. עוגת קאנדי קראש.

גילעד אוהב מאוד את המשחק, למרות שאני מכורה לו קצת יותר ממנו (שלב 199, איך עוברים אותו?!) . אבל הוא בעיקר אהב את הרעיון של הסוכריות והזמין עוגה בסגנון. פתחתי אינטרנט להשראה וראיתי המון עוגות קאנדי קראש... מעוצבות בבצק סוכר. אז עם בזילופי קצפת אני ממש לא משהו, בבצק סוכר אני בכלל בכלל לא יודעת כלום. ואם זילופי קצפת זה נראה לי כיף מאוד וגם טעים מאוד, בצק סוכר, כמה שזה יפה, גם לא רוצה ללמוד כי מרגיש לי בלתי אכיל בעליל. אז אני הלכתי בדרך אחרת. כי מי צריך בצק סוכר אם יש לנו שוקולד...

עוגת קקאו חגיגית

מצרכים (לתבנית חד פעמית מלבנית או תבנית 25X30 * )
1/2 כוס (70 ג') קקאו
3/4 כוס מים רותחים
6 ביצים מופרדות לחלבונים ולחלמונים
1/2 1 כוסות (300 ג') סוכר
1/2 כוס שמן
2 כוסות (280 ג') קמח
1 שקית (10 ג') אבקת אפיה

לקרם (**לא חובה, ראה הערות/הארות)
1 מיכל (250 מ"ל) קצפת מתוקה להקצפה 32%-38%
1 אריזה (80 ג') אינסטנט פודינג בטעם שוקולד
200 גר' שמנת חמוצה 9%-15%

הכנה:

לערבב בקערה את הקקאו עם המים הרותחים לקבלת תערובת חלקה ללא גושים.

בקערת מיקסר להקציף את החלבונים, להוסיף בהדרגה חצי מכמות הסוכר (3/4 כוס) ולהמשיך לקבלת קצף יציב.

בקערה נפרדת להקציף עם המזלג את החלמונים עם יתרת הסוכר. להוסיף שמן, קמח ואבקת אפיה ולערבב יחד. להוסיף את תערובת הקקאו שבינתיים התקררה קצת ולערבב היטב.

להוסיף כשליש מקצף החלבונים ולקפל לתוך התערובת. להוסיף את שאר הקצף (עדיף בפעמיים) ולקפל לתערובת אחידה.

להעביר לתבנית ולאפות בתנור שחומן מראש לחום של 180 מעלות כ-40 דקות, עד שקיסם עץ הננעץ במרכז העוגה יוצא יבש.

לצנן את העוגה, ניתן להגיש אותה כמו שהיא או לצפות בגנאש / קרם

קרם:
להקציף את השמנת המתוקה לקצפת רכה כ-40 שניות, לעצור את פעולת המיקסר, להוסיף את הפודינג ואת השמנת החמוצה ולהקציף לקצפת יציבה. אם מכינים קרם - מומלץ לפרוס את העוגה לרוחב ולשים שכבת קרם נדיבה בין שתי השכבות של העוגה ולצפות בקרם (או בגנאש שוקולד).

מקור להשראה: שולה מודן (אין לי מושג מאיזה ספר כי מצאתי את המתכון ברחבי האינטרנט, משם כרגיל עבר עוד כמה שינויים אצלי...). חסרון של העוגה לעומת "עוגות כושיות לגן" - צריך להפריד ביצים וללכלך יותר מקערה אחת. במקרה זה - שווה קצת יותר עבודה מהרגיל.

הערות / הארות:
* עוגה זו יוצאת מספיק גבוהה מכמות המצרכים המקורית ואין צורך להכפיל את הכמויות.
** גם עוגה זו נפלאה רק עם גנאש שוקולד פשוט... או אפילו בלעדיו, רק קצת אבקת סוכר לקישוט. אבל אם רוצים עוגת יום הולדת משודרגת - הקרם הזה טעים בצורה בלתי רגילה ויהפוך את העוגה מעוד עוגה כושית לגן לעוגת "וואו". בעצם, שום דבר לא עוצר אתכם מלשדך את הקרם לכל עוגה שאוהבים, אפשר להפוך אותו לקרם וניל עם פודינג וניל, ואפשר גם למרוח מתחת לקרם שכבת ריבה שאוהבים. ואני עוד לא דיברתי על קרם עם פודינג ריבת חלב ולמרוח שכבה דקה של ריבת חלב למטה......

קישוט העוגה

מצפים את השוליים של העוגה בגנאש ומשאירים ריבוע ריק באמצע (להכין גנאש הכי רגיל והכי טעים: 1/2 מיכל שמנת מתוקה בה להמיס 200 ג' שוקולד מריר).


את הריבוע באמצע ממלאים בקצפת שוקולד שנותרה ומיישרים עם הפלטה / סכין. 


בעזרת סכין ארוכה או פלטה חורצים (רק בתוך הקצפת, לא לעומק העוגה) משבצות


ובתוך כל משבצת מניחים סוכרייה טעימה ולא בריאה. גם אם הסוכריות לא בדיוק בצורה של סוכריות קאנדי קראש - זה ממש לא חשוב, העיקר הרעיון. המדליק מאוד, יש לציין, הילדים הכי נגנבו... מפזרים קצת סוכריות צבעוניות מסביב ומזמינים את כולם לחפש את המהלך הראשון. רואים אותו?..


את סוכריות השוקולד עשיתי לבד: קרצפתי טיפה מהעוגה מהחלק הפנימי (איפה שלא רואים...), פררתי וערבבתי עם כף של גנאש. יצרתי כדורי שוקולד קטנטנים וציפיתי בסוכריות ציבעוניות. עשיתי שש כאלה, אך בזמן שלא הסתכלתי, אחת מהן נאכלה בסתר על ידי... לא, לא על ידי גילעד, אלא דווקא על ידי אבא שלו...


והתוצר הסופי עם הנרות



עוגה זו הייתה כל כך מוצלחת (והקרם שלה - פשוט אי אפשר להפסיק לטעום ממנו), שגם הצד הבוגר שבחוגגים הזמין אותה ליום הולדת שלו - למסיבה שאורגנה בכיתת חינוך שלו. התמונה להמחשה בלבד - עשיתי את העוגה איפה שהוא באזור אחת בלילה ולצלם כבר לא היה בכיוון. אז התמונה היחידה היא תמונת טלפון שצולמה בכיתה של בעלי (חדי העין ישימו לב שהיא על שולחן כיתה בבית הספר)... התלהבתי מהרעיון ה"עיצובי" של פסים אלכסוניים - פס של גנאש ופס של קרם קצפת, והוא עוד יחזור בהזדמנות הקרובה לעוגה חגיגית... ואם לא אעשה את זה באחת בלילה לאחר יום עבודה של 11 שעות, אולי אפילו הפסים ייצאו לי ישרים...



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה