יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

רולדת שוקובוטן

"נו, מתי את נרשמת למאסטר שף?" שאלו אותי כבר כמה פעמים כל מיני אנשים בכל מיני סיטואציות שונות. אני? מאסטר שף? השתגעתם? אני יכולה להביא אלף תירוצים למה לא. לא אוהבת את הקונספט של ראליטי. לא אוהבת את רעיון החשיפה בטלויזיה. אין זמן. לא מרגישה שאני ברמה גבוהה מספיק בשביל לנצח - ואם לא הולכים לשם במטרה לנצח אז אין טעם בתחרות. אופי לא מתאים - בלחץ זמן מול מצלמות וארבעה שופטים שאמורים לתת את הדעת על המנה, גם חביתה לא אצליח להכין. ועוד. ועוד. ועוד תריוצים. ומאחורי כל זה בכל זאת יש את הרצון הקטן הזה לנסות, לראות מה יוצא מזה ולמה אני מסוגלת, והכי חשוב ללמוד הרבה דברים בתחום שהידע שלי בו הוא הכי לא מקצועי, הכי ביתי פרטי שלי, הכי לימוד עצמי, ואני הכי מתה להתמקצע בו. אך בינתיים "לא" הוא הרבה יותר דומיננטי מ"כן". אולי נגיע למאסטר שף-23, שיהיה לנכדים אפשרות להשוויץ בסתבא תותחית על. 
בינתיים ארגנתי לי סוג של מאסטר שף קטן, בלי לחץ, בלי תחרות, בלי מצלמות ועם הרבה כיף והצטרפתי לקבוצת הבלוגרים שלמנטקה בפרוייקט "כחומר ביד הבלוגר". במסגרת הפרוייקט נבחר פעם בחודש חומר גלם אחד והבלוגרים אמורים להמציא מתכון מתוק המכיל את הנבחר של החודש בצורה הכי דומיננטית שניתן. כמה כיף זה אתגרים קולינריים! לחשוב, לתכנן, לדמיין את הטעמים, להכין רשימת קניות, לגלות ששהבעל שכח לקנות דווקא את המרכיב העיקרי למתכון, להתעצבן, לדחות את הניסוי במטבח לעוד שבוע, לערבב, לאפות, בקושי להתאפק עד שיתקרר, להכין כוס נס קפה ולטעום סוף סוף מהעוגה, להתענג מכל ביס, להרגיש מרקו פולו של המטבח, להיכנס לגוגל, ברוב ההתלהבות להקיש את תיאור המתכון שהרגע המצאת ולגלות באכזבה שהיו לפניך רבים וטובים שהמציאו כבר את הגלגל. תענוג צרוף! 
חומר הגלם הנבחר של יולי היה בוטנים ותוצריו. חמאת בוטנים! מתה על חמאת בוטנים. בשבילי השילוב האולטימטיבי של חמאת בוטנים הוא עם שוקולד. ברגעי משבר קשים במיוחד וקרייבינג בלתי נשלט למתוק כאן ועכשיו (מה, אף פעם לא קרה לכם?..) זה הולך ככה: 2 פרוסות לחם קלוי, על אחת מרוחה חמאת בוטנים, על השניה - שוקולד השחר. מצמידים ביחד ונהנים. ששש, אל תגלו לאף אחד. גם הילד שלי מת על השילוב, הנוהג שלנו לקחת לבית הספר ביום שישי סנדוויץ מתוק, וזה הסנדוויץ המועדף אליו. אבל באפיה כמעט ולא השתמשתי בחמאת בוטנים. באמת לא מבינה איך זה... ככה זה כנראה כשיש כל כך הרבה מתכונים מסומנים ל"ביצוע מיידי" ורעיון רודף רעיון רודף רעיון. אז הנה הגיע זמן הבוטן. קבלו אותה - רולדת קקאו במילוי קרם שוקולד וחמאת בוטנים, בציפוי גנאש שוקולד מריר ובוטנים מקורמלים. או בקיצור- רולדת שוקולד וחמאת בוטנים. או בקיצור רב - רולדת שוקובוטן. על השם הזה אחראי הקופירייטר הטוב מכולם - בעלי.
שלוש הערות טרם המתכון. 1. טעים להפליא. אחד הדברים הטעימים ביותר שמוחי הקודח המציא. השילוב של מתוק וטיפה מלוח זה שילוב הכי הכי. ובלי קשר, שוקולד זה תמיד הכי. כרגיל, מריר, רצוי עם הרבה אחוזי קקאו. גילעד אמר שהעוגה הזכירה לו את הסנדוויץ של יום שישי וביקש עוד פרוסה. 2. בוטנים מקורמלים. זה פשוט שערוריה. אי אפשר להפסיק לנשנש אותם. רק כמות מעטה של בוטנים הולכת לקישוט העוגה, את השאר פשוט צריך לאטוף בשקית אטומה ולהחביא רחוק מהעין. בוודאי ניתן לקנות בוטנים מקורמלים מוכנים, אבל אני לא חיפשתי הפעם קיצורי דרך, במיוחד שבאמת מדובר במינימום השקעה. כל כך מינימום שעוד עלול לצוץ רעיון מטורף להכין אותם בלי קשר לעוגה, סתם ככה, לנשנוש. אבל אני הזהרתי - אי אפשר לעצור לאכול אותם... 3. כבסיס לרולדה השתמשתי בבצק קקאו לפי מתכון נפלא של קרין גורן לרולדת שוקולד בגרסת לייט, אבל תסמכו עליי, במתכון הנוכחי כבר אין שום דבר "לייט". לאכול פרוסה ולצום שאר היום, אבל... זה מה זה שווה את זה!

רולדת שוקובוטן

מצרכים (לרולדה אחת - תבנית מלבנית 33X27 או תבנית התנור)
לעוגת ספוג שוקולד
3 ביצים מופרדות
1 שקית סוכר וניל
1/3  כוס סוכר
2 כפות קקאו
קרם
100 גר׳ חמאת בוטנים חלקה
50 גר׳ שוקולד מריר
200 מ״ל שמנת  מתוקה להקצפה 32%-38%
גנאש שוקולד
50 גר׳ שוקולד מריר
50 מ״ל שמנת מתוקה להקצפה 32%-38%
בוטנים מקורמלים
200 גר׳ בוטנים לא קלויים
5 כפות סוכר
5 כפות מים
הכנה:
עוגה: 
לחמם את התנור ל-170 מעלות. לרפד את התבנית בנייר האפיה, לשמן היטב את הנייר עם שמן.
בקערה לטרוף את החלמונים וסוכר הוניל כדקה, עד שהתערובת מבהירה ומעלה מעט קצף (חשוב לערבב מיד עם הוספת סוכר הוניל שלא יווצרו גושים).
בקערת מיקסר להקציף את החלבונים במהירות בינונית במשף דקה. להגביר את המהירות, להוסיף את הסוכר בהדרגה - כף כל 10 שניות - ולהמשיך להקציף עוד דקה אחרי סיום הוספת הסוכר, עד לקבלת קצף מבריק וקרמי.
להוסיף שליש מהקצף לתערובת החלמונים, להוסיף את הקקאו ולטרוף היטב. להוסיף פנימה את יתרת הקצף ולקפל בעדינות לתערובת אחידה.
לשטח את התערובת בתבנית (אם משתמשים בתבנית התנור, כמו שאני עשיתי כי היא מאוד נוחה למטרות אלה, למלא עם התערובת כמעט את כל התבנית, להשאיר שוליים כשלושה ס"מ מכל צד). לאפות כ-13-15 דקות עד שהעוגה קפיצית למגע ועדיין רכה והקיסם הננעץ במרכז יוצא יבש.
להניח נייר אפיה חדש על משטח העבודה. להוציא את העוגה מהתנור ולהפוך אותה יחד עם הנייר עליו נאפתה על נייר האפיה החדש. לקלף בזהירות מהעוגה את הנייר המקורי וכך להניח לצינון.
קרם:
להמיס יחד במיקרו את חמאת הבוטנים ואת השוקולד השבור לקוביות. לערבב היטב לקבלת תערובת חלקה ולקרר לטמפרטורת החדר.
להקציף את השמנת המתוקה לקצפת יציבה. 
להוסיף שליש מכמות הקצפת לקרם בוטנים ולערבב. להוסיף את יתרת הקצפת ולקפל בעדינות לתערובת אחידה. 
לגנאש:
לשבור את השוקולד המריר לקוביות. לחמם את השמנת המתוקה לסף רתיחה (ניתן גם במיקרו). למזוג מעל השוקולד ולערבב היטב לקבלת תערובת אחידה, אם לא כל השוקולד נמס, לחמם יחד כמה שניות נוספות במיקרו.
בוטנים מקורמלים:
לקלות את הבוטנים בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות כ-7 דקות. ישר מהתנור להעביר את הבוטנים על מגבת מטבח נקיה ולשפשף היטב, רוב הקליפות יורדות, את הבוטנים העקשניים במיוחד לקלף ידנית, זה קל כשהם עדיין חמים. 
במחבת לחמם את המים עם הסוכר עד להמסה של הסוכר. להוסיף את הבוטנים הקלויים והנקיים ולהמשיך לבשל על אש גבוהה תוך ערבוב מתמיד עד שכל הנוזלים מתאדים והבוטנים מצופים בקרמל סוכר. להמשיך לטגן תוך ערבוב כמה דקות נוספות עד להשחמה של הבוטנים. להעביר מיד לנייר אפייה ולהפריד בין הבוטנים בעזרת כף עץ - אם הם יתקררו ויתקשו, יהיה מאוד קשה להפריד ביניהם... (ואת המחבת מיד לכיור ולשפוך לתוכה מים רותחים, אם אתם רוצים את המחבת לשימוש חוזר...)
הרכבת הרולדה
למרוח את הקרם שוקולד וחמאת בוטנים על העוגה, תוך השארת שוליים של כ-2 ס"מ לגלגול נקי ונוח. לגלגל את הרולדה בזהירות. 
לצפות בגנאש חם ולקשט בבוטנים מקורמלים.
מומלץ לשמור במקרר כשעתיים להתייצבות עד לפריסה.



לחיי אתגרים קולנריים, שיהיו לנו רק אתגרים כאלה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה