יום רביעי, 11 בספטמבר 2013

מסרב להיכנס לתבנית הטיפש

איך הצליחו להשמיד כל כך הרבה יהודים בשואה והם בקושי התנגדו? שאלה תלמידה. לפני שבאתי להסביר על ההונאה, הפחד, קידוש החיים ועוד רעיונות גדולים הנלמדים בשיעורי ההיסטוריה, קיבלה התלמידה תשובה אלטרנטיבית מאחד הכוכבים בכיתה: "מה את רוצה, אשכנזים כולם, נראה את הנאצים מגיעים למרוקו, היו חוטפים דקירה". הערתי שזה לא נושא לבדיחות ואם כבר אז הנאצים השמידו את רוב יהודי יוון הספרדים ואף הגיעו לצפון אפריקה ופגעו גם שם ביהודים. "מה, המרוקאים הם מאפריקה, כמו כושים?" צפון אפריקה, כן, הם וכהי העור מאותה היבשת, עניתי בניסיון לא לעורר חזית נוספת מכיוון שני תלמידים אתיופים בכיתה. "אתה רואה שם הם לא הצליחו להרוג מיליונים". נכון, אבל מסיבות אחרות שנלמד בהמשך (בעצם לא, כי הנושא ירד במיקוד המוקדם השנה, הודות לגאוניות של מי שמחליף כל שנה חלק מהחומר, שלא יהיה למורים משעמם, נושא לרשומה אחרת). ניסיתי לרדת לעומק התובנה, במסווה של תמימות - למה אתה מתכוון? "נו אשכנזים, חנונים כאלה, תמיד חוטפים מכות, חכמים כאלה, חרשנים,חושבים הרבה וכאלה, לא כמונו". ואיך זה כמונו? ניסיתי לגרום לאדם שמולי להגיע למסקנה שהוא טועה. "כמונו אלה שלא אשכנזים, אנחנו לא שקטים כאלה". אז אתה טוען שאלה שלא אשכנזים הם רעשניים, תלמידים גרועים, כל היום שומעים מזרחית בפול ווליום, ואסור להתקרב אליהם כי תחטוף מכות? - ניסיתי לגרום לו להבין את אמירותיו האבסורדיות. " כן, הבנת עכשיו" קיבלתי תשובה שהפתיעה אותי. ניסיתי לפנות להיגיון- אבל אני לא אשכנזי ועדיין אני שקט, הייתי תלמיד מצויין, לא הייתי מעורב באלימות, ויש הרבה כמוני שהם לא אשכנזים, וכמובן יש גם ההפך. "אתה אשכנזי, בהתנהגות שלך, כנראה הסתובבת איתם יותר מדי ונהיית כמוהם". עם הפסיכואנליזה האנתרופולוגית (מילים "אשכנזיות" שכאלה) שביצע התלמיד ה"מחונן" שלי , והכיתה שהחלה לאבד עניין, סיימתי את הדיון באיחול לתלמיד להבין שדעתו ודעת רוב התלמידים בכיתה מוטעית (רציתי לומר מגעילה ומביישת אבל "אשכנזים" לא מדברים באגרסיביות).
השיחה הזו היא חלק מתופעות והערות שאני שומע בסביבת תלמידיי בשנים האחרונות. אינני יודע אם להיעלב מהעובדה שאני (כלא אשכנזי מבחינה ביולוגית) משויך לצד של הדבילים, האלימים, הדוחים וחסרי התרבות, או להיות נדהם שהאנשים הטוענים זאת הם המזרחיים עצמם. הם אלו המשייכים לעצמם, ותוך כדי כך מתעקשים להכליל את הרוב האינטליגנטי שמצוי בהם, לתוך הקבוצה הזו. והם גם גאים בתכונות שליליות אלו. האבסורד הוא שאלו שצורת התנהגותם ואופן התנהלותם בחיים היא אינטלגנטית, תחומי העניין שלהם הם מעניינים, מנסים לטשטש זאת בעזרת אימוץ מאפייני התנהגות הנחשבים למזרחיים יותר (מוזיקה,לבוש,דיבור,תכניות אהובות וכדומה). כאילו מודל ההתנהגות האידיאלי בחברה הוא של אותו מזרחי עילג, חסר יכולת להרכיב משפט הבנוי יותר משלוש מילים, מובטל, שתיין, אלים. אותה דמות נלעגת מהסרט "סלאח שבתי" ששם סטיגמה נוראית על המזרחיים, למרות הביקורת השנונה בסרט גם על האשכנזים מהקיבוץ.
חמישים שנים אחרי הסרט ותדמית זו, שחלקים גדולים מהדור שלאחריה ניסו לשפר ולהראות את כל הצדדים החיוביים במזרחיות, וליצור ישראליות המורכבת מהדברים החיוביים בכל אדם ואדם, תדמית של ישראלי שנקי מתדמיות ישנות ומשלב בתוכו מיזוג גלויות שכולו רק טוב, המזרחיות בפרשנותה הנלעגת ביותר מרימה את הראש. דווקא שהאליטות בחברה הן מעורבות, נישואים בין אשכנזים לספרדים נפוצים, וגם ככה כולנו נהיינו אמריקאיים. האנשים שמבצעים זאת הם בעיקר המזרחיים עצמם, וזאת לאחר שבתקופתי כנער לא ראינו הבדל בין שתי הקבוצות, או לפחות לא ייחסנו תכונות כאלו ואחרות לפי העדה של ההורים. תמיד הייתי קודם ישראלי, העדה הייתה משנית בזהות העצמית. בטוח שלא חשבתי שאם אני לא אשכנזי אז אני יותר טיפש מהם, או שונה במשהו מהותי.
אינני יודע מתי השתרש העניין המגעיל הזה. חלק מהמורים איתם שוחחתי אמרו שמאז העונה הראשונה של "האח הגדול" שם עלה הנושא, החלה מחדש לצוץ התדמית של המזרחי האידיוט אבל "גבר" מול האשכנזי החכם אבל "חנון". משהו על פרידמנים ובובלילים, לא התעניינתי. אם הדבר נכון אז אולי היה כדאי להוריד את התכנית, או לפחות למנוע אחרות בהם אנשים מטומטמים הופכים לגיבורי תרבות וגורמים נזק בלתי הפיך לחברה שלנו. מה טומנת לנו העונה הבאה? כל ה"סבטלנות" זונות שמתחתנות עם גברים נשואים עשירים? כל ההומואים מביאים מחלות? כל האתיופים רוצחים את נשותיהם? לפועלים הזרים יש מחלות מין? לכל היהודים יש כינים והם מנסים להשתלט על העולם? אופס... זה מחזיר אותי לנושא שממנו התחלתי.  רבותי, הגזמנו. בשבוע שעבר שמעתי תלמיד אומר לתלמידה אתיופית- "תסתמי, שחורה".
כן. זה יותר מדאיג אותי. הגזענות שתוביל אותנו לקרע ענק ומיותר בעם. קרע שיהיה קשה לאחות. קרע שאולי ילדיי יהיו באמצע, חצויים בין האבא הספרדי (בכוונה לא משתמש במילה מזרחי שהפכה לצערי למילה נרדפת למטומטם), והאמא ממוצא אירופאי. הגזענות הזו בינינו, שהייתה מופנית פעם רק לערבים והיה ברור שהיא תזלוג גם לתוך העם שלנו (כן, שוב שטויות של שמאלנים אשכנזים). העתיד הזה יותר מדאיג אותי מהעלבון שאני חש בכל פעם שמשייכים אותי בניגוד לרצוני לקבוצה שהיא המיעוט הצעקני שהשתלט על הספרדים, ומתעקש להפוך גם את הרוב החכם לטיפש בעיני עצמו ובעיניי המתבוננים בו. אותו מיעוט שניזון מרגשות קיפוח שכבר אינם רלוונטיים, ומעוניין להשאיר את המצב על מנת להצדיק את עילגותו בנימוקים אתניים, המתובלים בשנאה דתית ופשיסטית שאיננה מבית היוצר של גדולי הרבנים הספרדים, כמו רש"י, רמב"ם ,רמב"ן. (כן, תומכי ש"ס, גם אתם שותפים לפשע). העתיד מדאיג והעלבון צורב.
ופנייה אחרונה נרגשת לאנשי התקשורת. יש לכם הרבה יותר השפעה מאנשי החינוך, שהם אולי המחסום האחרון בפני אסון של קרע בעם ושנאת חינם. מפלס הגזענות הפנימית - יהודית והחיצונית בדור העתיד שלנו, הוא קרוב ל"קו השחור העליון" (בניגוד לכנרת). תחסכו מאיתנו את כל התכניות הנוטפות מגזענות וסטראוטיפים (ממש לא רק ה"אח הגדול"), אתם לא רק מראה המשקפת מציאות,כפי שטוענים בתמימות יוצרי סדרות אלו. אתם יוצרים תודעה. ותודעה יוצרת מציאות. והמציאות עגומה ,מדאיגה והרסנית.
בברכת חודש דצמבר שפוי ונקי מהאח הגדול הבא עלינו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה