יום שני, 23 בספטמבר 2013

בשל שנאת חינם חרבה ירושלים. על הדעה שהמחאה החברתית היא של אשכנזים בלבד.

המחאה חושפת אט אט את פרצופם האמיתי של חלק מנבחרינו. היום שמתי לב בקישור ששלחו לי למייל, להתבטאות נוספת שמוציאה אותי משלותי וגורמת לי לתהות עד מתי. עד מתי ימשיכו חברי ממשלתנו להראות שהם אנשים בעלי דעות המביישות את תפקידם כשרים במדינתנו. הפעם התורן החכם כבוד השר יעקב מרגי. למי שלא מכיר (גם אני לא הכרתי) עוד שר בתפקיד מיותר לענייני דתות, ממפלגת ש"ס. בקצרה אסכם את דבריו. הוא טוען שהמחאה מצליחה כי זו מחאה של צפונבונים מפונקים. בנוסף במחאה יש רק ברקוביץ ולא בוזגלו ואזולאי. אם המחאה לא הייתה של אשכנזים אז התקשורת לא הייתה מדווחת עליה ואז היא לא הייתה מצליחה. את הכתבה אפשר לקרוא כאן
הייתי צריך מים קרים, דף ועט, כדי להבין מה הרגיז אותי יותר. הניתוק , החוצפה, הגזענות, שנאת חינם, עצם זה שהוא שר בממשלה, או העובדה שכבודו גם שלח את דבריו כמאמר, כלומר הוא גם חשב על דבריו ולא הבין מה לא בסדר בהם.
נתחיל בניתוק. אם היה כבוד השר מקשיב למחאה היה יודע שהמוחים אינם טוענים שהם עניים. הם טוענים שאינם מסוגלים לחיות בהתאם לרמת השכלתם, עבודתם, ותרומתם למדינה. אם כבוד השר היה  מסתכל לעבר ציבור בוחריו ולא לעבר ציבור העסקנים סביבו, הוא היה רואה עוני אמיתי מהו. אם היה טורח היה רואה שאת גל המחאות התחיל חרדי שזעם על הקוטג'. סיכוי גבוה שהוא גם אחד מעשרות אלפים ששלח את כבוד השר אל המקום בו הוא נמצא. נכון שהמוחים אינם חרדים ברובם אך פעולותיהם אמורות להיטיב גם עמם. כבוד השר, אנחנו לא במלחמה של אזרחים נגד ממשלה. אנחנו באותה הסירה. הכסף שהמוחים דורשים שייך להם. הם משלמים מיסים וזכותם המלאה להביע את דעתם לגבי הוצאת כספם. זכותך גם לחשוב אחרת מהם. אך אותם "מפונקים" כפי שאתה קורא להם דורשים מהממשלה להשתמש בכספם בצורה שהם רואים אותה כהוגנת יותר. זו הכוונה בצדק חברתי.
אבל על זה הייתי סולח לכבוד שר הדתות. רבים וטובים ממנו נפלו בפח זה. השלטון עלה להם לראש והם חושבים שכספי המדינה שייכים רק להם, ולא למשלמי המיסים. הוא מצטרף לכבוד שר החוץ, כבוד שר הבטחון, וכבוד ראש הממשלה.
החוצפה. חלק גדול מבוחריו של כבוד השר אינם משלמים מיסים וחיים על חשבון הקצבאות שאנשי המחאה משלמים להם. נכון, יש הרבה חרדים שעובדים ומשלמים מיסים, אך מפלגתו של השר מעודדת אי יציאה לעבודה וחיי עוני על בסיס קצבאות. החרדים בשוק העבודה פשוט קצת יותר חכמים/פרקטיים/שניהם. בנוסף כבוד השר מקבל את משכורתו בכספי מוחים אלו. הרבה כסף תמורת היותו חביב על הרב. את הכסף הוא מקבל  באופן חוקי אך מסריח מהסכמים קואליציוניים בזבזניים שנועדי לייצב את כסאו של ראש הממשלה. אותם מפונקים מממנים אותך, מגנים עליך בשירות צבאי. טוב היה אם היית נוהג כמו שאר חברי מפלגתך ולפחות מביע סוג של תמיכה והבנה לגבי קשיי המוחים.
גם את זה אני יכול עוד לייחס לתפיסת העולם המוטעית של כבוד השר וחלק ממצביעיו. אותה תפיסה (שמוטעית מיסודה, אך לא זה הויכוח) הטוענת שיש לממן כמה שיותר תלמידי ישיבות. אך קשה לי לסלוח ולשתוק על הגזענות.
ממאורות חשוכות ואפלות, מתעלות הביבים, מעלה השר את הנושא הגזעני. אני יכול להבין (לא ממש לקבל) את הטענות שהמוחים הם מתנגדים פוליטיים של ראש הממשלה. אבל אשכנזים? מה הקשר לאשכנזים? האם אשכנזים משלמים פחות? האם ספרדים משלמים יותר? מה לגבי אלו שהם מעורבים (כמו ילדיי), מגיעה להם 50% הנחה בשכר הדירה? האם ראש הממשלה ושר החוץ שיצאו נגד המחאה לא אשכנזים? האם משה איבגי שדיבר בעד המחאה, ריטה וזאב נחמה שהופיעו שם יוצאי מזרח אירופה ומרכזה? מאיפה נחתה עליך ההארה שזוהי מלחמת עדות, כלומר מלחמת אחים? בחברה החרדית יש חלוקה כזו. ברורה וחד משמעית. אצל החילוניים זה כבר קיים פחות, למרות שגם אצלנו יש כאלה שלא יצאו מתהומות הגלות והגזענות. כבוד השר, אתה שר בממשלת ישראל. לא משתתף בתכנית ריאליטי של אידיוטים. משר בממשלה הייתי מצפה ליותר.
גרוע מכך. מטיעוניו של השר נובע ששוב הוא מקטלג את האשכנזי כמשכיל ומצליח, כאדם מערבי, ואת אלו שאינם אשכנזים כלומדי תורה צדיקים וטוב להם, וגם עניים. כתבתי על כך ברשומה לפני כשנה בה יצאתי נגד משתתפי ריאליטי שמחיים מחדש את השד העדתי בצורה המגעילה והרדודה ביותר. שוב שמו אותי ואת רוב ה"לא אשכנזים" בתבנית הלא נכונה. מצד שני מה אצפה ממפלגה שמדברת בגלוי על גזענות, למרות שרוב נבחריה סבלו ממנה במגזר החרדי, באפליה במוסדות החינוך. כבוד השר מאשים את המוחים באשכנזיות יתר, כאילו מוצא אשכנזי זו מחלה.
הדברים של השר נכתבו בשבוע הראשון של חודש אב. אני מניח שצמת, כבוד השר. אני מניח שאתה יודע מדוע נחרב בית המקדש השני. נכון, אז לא היו אשכנזים וספרדים, אלא קנאים ומתונים, צדוקים ופרושים, וגם מתיוונים. חז"ל אינם מאשימים אפילו את המתיוונים בחורבן המקדש. בגלל שנאת חינם חרבה ירושלים. כבוד השר, אבקש להשאיר את המונח אשכנזים וספרדים רק לציון השוני בנוסחי התפילות וצורת הפיוט שלהם. כל השאר מיותר. פשוט מיותר.
בברכת שלום בעולם, ובתוכנו. שנאמר: "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה